onsdag 9 januari 2008

Det var det där med intertextualitet och allusion

The Cure har gjort en låt som bygger på Albert Camus Främlingen. Det är coolt tycker jag. Här är texten...

Killing an arab
I'm Standing on the beach
With a gun in my hand
Staring at the sky
Staring at the sand
Staring down the barrel
At the arab on the ground
See his open mouth
But I hear no sound
I'm alive
I'm dead
I'm a stranger
Killing an arab

I can turn
And walk away
Or I can fire the gun
Staring at the sky
Staring at the sun
Whichever I choose
It amounts to the same
Absolutely nothing
I'm alive
I'm dead
I'm a stranger
Killing an arab

I feel the silver jump
Smooth in my hand
Staring at the sea
Staring at the sand
Staring at myself
Reflected in the eyes
Of the dead man on the beach
The dead man on the beach
I'm alive
I'm dead
I'm the stranger
Killing an arab

3 kommentarer:

Lindiz sa...

Räcker det om jag läser denna?

anna sa...

COOLT! Den måste jag lyssna på. Och fan vad ballt att kunna använda det nån gång :p

Anonym sa...

tankte bara anvanda detta utrymme att upplysa dig att jag harmed har skrivit 2/3 av min uppsats sen kl 8.30 imorse! kanner mig ganska stolt. ska bara slanga in typ 800 ord till innan kl 18.00 sen blir jag av med skiten. satsar pa en conclusion pa 300 ord vilket innebar bara 500 till med lite substans sen rent ordbajs och repetion. det har gar finfint. fan vad daligt betyg jag kommer fa!