fredag 30 november 2007

Dagens ord

Jag tror det är dags för en ny kategori i den här bloggen. Jag har redan haft ett Dagens ord (se nedan) och nu kommer några till. Som litteraturstudent med förlästa lärare är det viktigt att hänga med i deras vilda ordbajsning. Och som den pedagog jag faktiskt är kommer jag framöver förklara ord som jag inte riktigt har koll på, dels för min egen del och för mina kära medmänniskors. Det är så irriterande när man nästan förstår ett ord! Man vet i vilket sammanhang det ska användas men kan inte den bokstavliga betydelsen. Så håll till godo!

Idag är det kick-off med hela 3 stycken Dagens ord:

Dekadent:
som kännetecknar moraliskt eller andligt förfall i form av en hög grad av kultivering

Transcendent:
betecknar något som ligger bortom den empiriska sinnevärlden

Panteism:
uppfattning att hela världen, naturen och universum är besjälat av ett gudomligt väsen

2 kommentarer:

Jennie sa...

jag gillar panteism det skall jag börja använda

Lindiz sa...

Oj så ordentligt av dig... inte konstigt att du har VG på kursen i svenska ;-)