måndag 24 mars 2008

Snillen spekulerar

Min hemuppgift går ut på att transkribera ett samtal och sedan analysera det. Jag spelade in mig själv, Maria och Sophie när vi talade om vitala saker såsom roliga målare, kokos och kaffe. Ett i mina öron helt normalt samtal men som nedskrivet på papper ser helt sjukt ut. Jag trodde mig ha ett fint akademiskt språk :) men ser att jag överanvänder både ba och liksom. På ett sätt känns det ju bra för det innebär ju att man är ungdomlig även om man fyllt tant...

R: Rosén, M: Maria, S: Sophie...

R: å idag satt jag liksom här... å skrev då, så ba äh äh är det okej om jag sitter här å äter min frukost här å jag ba ja det är lugnt liksom
S: mm
R: (fastän)det var ju SKRATTAR *satte han ju upp* SKRATTAR en flaska sprit såg det ut som men det va ju liksom en absolut vodka fast med vatten i jag ba har du me hela flaskan idag
S: SKRATTAR
R: +nää um dä nä+ ja ja det kan man tro men de→
S: [SKRATTAR]
SKRATT
M: snaps (xx)
R: [ja precis]ja ba de är alltid trevligt jaja det va roligare o måla
S: [*är det mycket saft i den*]
R: ja
R: men de va ju (xx) ja jag ska inte störa du sitter ju å jobbar men ändå satt han kvar typ tio minuter å pratade å ja ba
S: SKRATTAR
R: ^aa^ han skulle upp till cacka å måla hennes väggar å fön- ja fönster skulle han börja med idag jaja ja då går jag då ja tack för trevligt sällskap jag ba ja tack-
M: [tack]
R: [desamma]de va verkligen så här (xx)
M: [fast det är] bättre när de är lite såhär pratiga för annars kan det nästan bli lite så här ba
R: ja i å me att man är hemma hela dan [liksom]
S: [[ja]]
M: [[ja]] man är ju precis i närheten
R: [så här ba ja hur går det? skriver du? va gör du för uppgift nu ja ba ä men nu är de- nu håller jag på här me→ (1.0) va höll jag på me då? Isländskan .hja ja ja sitter han å pratar om den lite då
S: SKRATTAR
R: ja han fredrik lindström ja han är rolig så ja ba ja han gillar ja
M: a
S: ja han är kul
R: a mm
S: SKRATTAR
M: a
R: de va gott
M: [a] lite speciellt
S: [ja]
M: lite speciellt så här a
R: ja tycker nästan att det smakar kokos
S: [[^aa^]]
M: [[ja det]] gör det nästan lite
R: eller luktar
S: [ja det luktar lite kokos].hja dom har lagt fel
R: *dom har lagt*
S: SKRATTAR
M: *kokos* aa
S: kokos(x)

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag fattar inte ett javla skit!

Lindiz sa...

Inte jag heller... men var kanske tvungen att var där?

Jennie sa...

Ahahaha...vad konstigt, jag trodde att vi hade kommit förbi det stadiet =)

Anonym sa...

kokos!

anna sa...

HAHAHA nu förstår jag varför man tycker att det bara verkar vara värsta fjortisarna man transkriberade samtal från, men snacka om att det låter tramsigt!! :D