måndag 9 juni 2008

Reality check

Idag räknade jag mina kläder och bekräftade det jag redan visste; jag har för mycket och behöver a b s o l u t inte köpa mer. Resultatet blev följande:
Klänningar: 41 st
Kjolar: 8 st
Shorts: 4 st
Jeans: 10 st
Linnen: 49 st
Toppar och tröjor: 62 st
Blusar: 23 st
Koftor: 14 st

De kategorierna som håller sig inom vad som är något normalt är väl kjolar, shorts, koftor och jeans. De byter man ju inte lika ofta som överdelar heller. Nästa steg var att räkna ut hur många dagar jag kan ha en ny outfit (endast klänningar, linnen, toppar och blusar räknades, eftersom man till ett par jeans kan ha i stort sett vilken topp som helst) och svaret blir... 175 dagar, alltså nästan 6 månder. Om man sedan lägger till några byten av underdel så är vi uppe i mer än så... Det är ju heeelt sjukt! I mer än ett halvår kan jag utan att shoppa någonting ha olika kläder på mig varje dag. Alltså, nu MÅSTE jag verkligen sluta shoppa! Jag, Anna och Jennie diskuterade detta beroende i lördags och kom fram till att det inte är så bra... Så nu, med er som vittnen lovar jag att dra ner på shoppingen seriously! (Är det bara jag som hör missbrukarens röst, i och med att jag inte kan/vill lova att s l u t a shoppa helt?!). Ett steg i taget mina vänner :) Kanske borde jag utmana mig själv med att komma på nya kombinationer av de kläder jag redan äger, i stället för att bara köpa nytt hela tiden... Är det ingen som känner igen sig som vill sluta tillsammans med mig? Och kanske bilda AS (Anonyma Shopaholics)?! Snälla någon, bli ett AS med mig!

8 kommentarer:

Anonym sa...

men du jag har en lösning för dig. nästa tisdag den 17:e kommer det att ske klädbytesdag hemma hos malin på kvällen. alla måste ha med sig ett par plagg sedan byter vi. det som inte är bytt kommer att lämnas in till bättre behövande. visst låter det som en bra grej.
hoppas du vill vara med. kram

Marlene sa...

Jag är med! Du har definitivt mer än vad jag har i min garderob. Idet3:s utrymmen är löjligt små. Har nu shoppat lite nytt i helgen, och vad inser man efteråt? Jag shoppar gå-ut kläder! ha ha, så bli en gå-ut-snälla-vän med mig!?KRAM

Anonym sa...

ska minsann rakna min garderob ocksa, kommer inte vara i narheten av din for jag rensar mycket oftare. Ja vi maste fan skarpa oss, konsumtionsmissbruk ar vad man kallar detta!

Anonym sa...

oopps! inte illa..hur var det med rensning av kläder mia? löser väl i och för sig inte problemet eftersom man då tillåts shoppa mer mer... men ska nog oxå våga mig på å räkna nån dag...

erika sa...

Vet du vad du kan göra för att få en anledning till att shoppa? Ge de gamla kläderna till mig! :D

Anonym sa...

Haha... Men du vet du vad jag slutade i stort sett shoppa i höstas och i början var det jättejobbigt men sen blev det bara kul att leta fram och mixa de kläderna jag redan hade.. Och föresten tvivlar jag på att du behöver nya kläder du har ju redan så mycket fint :)

Jennie sa...

HERREJÄVLAR barnen i Afrika hade ju kunnat få mat i 10 år ju

Lindiz sa...

Nu känner jag att du é ute på tunn is min kära vän... inte ska du väl sluta?