tisdag 10 juni 2008

Hellre... än vaddå?

Min 75-åriga farmor Gunda är söt, men hon har inte fattat det här med "hellre". Hon säger "hellre" när hon menar "heller". Låt mig ge er ett exempel:

- Det var inte soligt idag hellre.

Man undrar liksom alltid vad som ska komma efter "hellre", eftersom man ofta använder "hellre" för att gradera nåt som bättre eller sämre (typ: Jag äter hellre jordgubbar än hallon). Men min farmor äter inte jordgubbar hon hellre... Visst blir det knasigt?! Jag och mamma kan inte titta på varandra när farmor säger "hellre" för då brister det helt. Och i kombination med detta så uttalar min farfar sch-ljudet med tj (tjällare, tjyligt, tjärlek). Språkpolisen har alltså mycket att stå i :)

4 kommentarer:

anna sa...

Ja det var väldigt vad språkpolisens släktingar ser till att hon är sysselsatt!

Anonym sa...

men det är väl ändå rätt tjärvänligt ändå? hihi

Jennie sa...

Hi hi hi jag tycker ändå bäst om när äldre människor åker in till sjukhuset och runkar =)

Anonym sa...

nu har jag lagt upp en länk om vad jag vunnit!