fredag 18 april 2008

Människor med livserfarenhet

Det är alltid lika kul att träffa mina gamlingar. Visst är det lite jobbigt ibland med lyft, tvätt, städ, kroppsvätskor och annat, men de trevliga delarna överväger lätt. Ikväll har jag pratat handarbete, gräddat pannkakor, suttit på sängkanten och pratat med en söt liten dam, fått reda på att gubben B som ung var ett geni och hade svar på alla frågor. Jag besökte även en väldigt dement gumma som var så nervös och stirrig inför ett möte imorgon. Hon frågade 50 gånger vilken dag det var, när hennes släktingar skulle anlända, hur dags banken stängde... Helt plötsligt trodde hon att jag var en granne och hon undrade varför hon hade brett en smörgås. Lilla söta tanten... Usch vad hemskt att bli så glömsk. Det värsta var att hon verkade medveten om hur illa det var... Jag blev alldeles varm i hjärtat när jag träffade en ny vårdtagare som var skrämmande lik min lilla mormor som inte finns längre. Hon såg precis ut som mormor gjorde för många år sedan; frisyren, ansiktsdragen, minspel, allt... Hoppas jag träffar henne snart igen, Jag vill se mer av min mormor-lookalike! Kändes för en stund som att det verkligen var hon...

2 kommentarer:

Jennie sa...

Åhhh jag förstår hur du känner det, träffade en vårdtagare i somras som var på pricken lik min mamma, såna vill man fortsätta vara med...sen gick hon och dog...det va inte lika kul

anna sa...

Jag beundrar att du faktiskt är en sån som bryr sig! För ibland verkar det lite läskigt att bli gammal...