måndag 24 december 2007

En guide i juletid

Det har diskuterats vilt om när man ska säga vad. För att reda ut alla frågetecken kommer här en liten lathund, en guide till helgfirandet om ni så vill:

God helg: egenligen vilken (högtids-)helg som helst
God jul: runt 3e/4e advent och fram till juldagens slut
God fortsättning: från annandagen till 29/30 december
Gott slut: 30/31 december
Gott nytt: första veckan på det nya året

Som när det gäller allt annat så är ju dessa gränser ganska flytande, men vissa "tvärsålningar" (småländska för typ "ett ben i varje läger", betyder egentligen att använda två olika pålägg som egentligen kanske inte passar ihop. Ex: Tvärsålar du din jävel?!) uppskattas ej av allmänheten. Till exempel så passar det sig inte att säga God jul efter nyårsafton.
Vad gäller uttrycket God helg så vill jag bara utfärda en uppmaning till mina läsare att använda detta trevliga uttryck oftare! Det är ett mycket angenämt och användbart uttryck.

5 kommentarer:

anna sa...

Då vill jag passa på att önska fröken Rosén BÅDE en god helg och en god jul! Nu orkar jag iaf ta mig an att slå in julklapparna så det ska nog bli jul här också! (däremot får nog dammsugningen vänta, tur man inte ska vara här imorgon :p ) kramkram!!!

Lindiz sa...

Oj så bra... nu vet jag exakt hur jag ska använda mig av dessa begreppen. God Jul sötnos.. puzz

Jennie sa...

Gott nytt då hehe

Anonym sa...

gumman, va bra att du tog tag i detta...god jul på dg då, ses på morgonen av god fortsättnings början... hihi... kram

Anonym sa...

ja altså den anonyme var jag= sophie