onsdag 19 december 2007

En dagens...

Jag har en deja vu- känsla om att jag redan haft pekoral som Dagens ord, men efter grundlig genomgång tror jag inte att jag haft det! Jag tycker i alla fall att det är ett mycket tjusigt ord som inte kan användas för mycket.

Pekoral:
är en text som är allvarligt och högtidligt syftande, men som genom framför allt stilbrott eller att man använder felaktiga ord och uttryck, ofrivilligt får en komisk verkan. Pekoral återfinns ofta inom poesin men även prosa och facklitteratur uppvisar exempel.

Jaha, självklart skulle ju Josse märka ord! Hon hittade stället i bloggen där jag redan skrivit om pekoral. Det ante mig! Men det är ju ett sånt fint ord så vi tar helt enkelt en repris...

3 kommentarer:

Jennie sa...

Peckospyyyyyyy blääääh


God jul

Lindiz sa...

Nej, jag har kört mysbyxorna hela dagen. Precis som du sa... haha. Puzz

Anonym sa...

fan vad grundlig genomgang du gjorde fyllo!

den 2 december 2007

Dagens ord
För att väga upp min obildat sunkiga söndag så tar vi oss ett Dagens ord:

pekoral:
(från latinet pecus: boskap, fä) är en text eller ett litterärt verk som är allvarligt syftande (ofta högtidlig), men som genom framför allt stilbrott eller att man använder felaktiga ord och uttryck, ofrivilligt får en komisk verkan. Pekoral återfinns ofta inom poesin men även prosa och facklitteratur uppvisar exempel. Verken är ofta oavsiktligt komiskt på grund av bristande litterär förmåga hos författaren eller av att verkets stil inte passar innehållet. Många pekoral är dock avsikligt "dåliga".

Exempel:
Hennes högtravande dikter om ängsblommor var utmärka exempel på pekoral.
Kärleksfilmen vi såg i går var ett riktigt präktigt pekoral.

Upplagd av mia på 13:00 1 kommentarer

Etiketter: Dagens ord