tisdag 19 augusti 2008

Sommaren ÄR kort

Jaha, då är det mindre än två veckor tills terminen drar igång. Och det är visst den sista höstterminen (!) för mig på universitetet. Känns helt sjukt att man snart är nykläckt lärare och ska klara sig på egna skakiga ben i ett klassrum fullt med kids/elever. Sedan ett par veckor tillbaka så har jag börjat längta lite till skolan. Det är ändå ganska trefligt att hänga lite i bibblan (saknar HumFaks UB dock!), sörpla kaffe, sluka litteratur, ha lite seminarier, en ledig dag mitt i veckan... Inte lika roligt med tentaångest, stress, bussresor, dyr kurslitteratur, otrevliga elever på VFUn. Men man får ju passa på att njuta dessa två sista terminer. Sedan fortsätter livet i skolans värld, men liksom i ett parallellt universum. All kunskap in reverse. Det är som i fredags när allt jag druckit kom upp igen. Allt jag lärt mig på fem år ska jag nu lära ut...

Och vart tog sommaren vägen då? Nu har det ju helt plötsligt gått och blivit höst. Ledin hade uppenbarligen rätt: sommaren ÄR kort. Man har i genomsnitt 19 dagar (om man har tur) på sig varje år att sola, bada, använda sina sommarkläder (hence mina 25 ombyten varje varm sommardag), äta glass, vara ute på sjön, hänga på Tylösand... Är det konstigt att vi skandinaver är kända för vårt svårmod? Vi lever ju i nästan totalt mörker största delen av året. Emigrera till sol och värme? Någon?

5 kommentarer:

erika sa...

Jag drömde faktiskt om VFU i natt. Eller om det var mitt jobb. På riktigt. Det lär kännas mycket mysko den dagen då allt är på riktigt. Inga fler studiebidrag (bara en jäkla massa CSN-skulder!), inga tentor och inga lediga dagar mitt i veckan. Och japp, jag lever på min man. Han längtar tills jag börjar få lön :) Gör din?

Jennie sa...

JAG EMIGRERAR

Anonym sa...

solen,ja tack! men lite mysigt ska det bli med höstmys å höstsol...

anna sa...

Vad du blir filosofisk helt plötsligt! Men jag håller med dig, sommaren har gått alldeles för fort, och jag börjar få lite ångest för att man faktiskt är färdig till sommaren. Men det går nog det med!

Anonym sa...

Sommaren är alldeles för kort! Har det verkligen varit hela 19 dagar med sol, eller är det en överdrift?