tisdag 20 januari 2009

Läs den!


Nu har jag kommit igång med läsningen, vilket är lämpligt med tanke på alla sidor som ska läsas i vår! Jag läste precis klart The Boy in the Striped Pyjamas av John Boyne. Den var superbra! Rekommenderas härmed till alla... speciellt oss blivande fröknar eftersom den inbjuder till diskussion av berättarperspektiv, rätt och fel, krig mm. Boken handlar om Bruno, en liten pojke på 9 år som bor med sin familj i Berlin. En dag blir hans pappa beordrad av sin chef "The Fury" att ta ett nytt jobb och hela familjen flyttar till en plats som heter "Out With". Bruno kan inte uttala det rätt... Utanför deras nya hus löper ett högt stängsel och på andra sidan bor en massa människor som alla bär randiga pyjamasar, något som Bruno tycker är väldigt konstigt. En dag träffar Bruno en liten pojke i randig pyjamas som bor på andra sidan stängslet. De är på dagen exakt lika gamla men lever väldigt olika liv...

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj spännande! Jag lånade faktiskt jag behöver dig mer än jag älskar dig etc. Så den läser jag nu :-) E väl inte ngn 700 sidorbok så den borde gå fort. Sen skall ajg läsa mig äger ingen men efter det så :-)