söndag 16 augusti 2009

Jag har överlevt!

Nu har jag faktiskt klarat av en hel vecka i skolans värld. Veckan har mest bestått av en massa möten av olika slag, föreläsningar, information och försök till organisation. Jag har fått i ordning min arbetsplats lite men egentligen inte hunnit planera så himla mycket. Imorgon ska jag dock ägna hela dagen åt att försöka strukturera upp lite inför de närmaste veckorna. Jag skulle egentligen gått med på ett föredrag på förmiddagen men hoppar över det eftersom jag tycker att det ger mig mer att få sitta och läsa in mig på läromedlen (4 olika till 4 klasser!) och fundera på upplägg. Det är lätt att få svårighet att andas, hjärtklappning och tunnelseende om man börjar tänka på allt som ska fixas den närmaste tiden, så jag försöker att ta det lugnt och tänka att allt ordnar sig och att man faktiskt inte behöver planera hela terminen just nu. Ni kära lärarkollegor (och blivande) får gärna komma med lite tips hur ni tänkt runt planering, mottagandet av nya klasser mm.

Idag ska jag försöka vila och ladda upp inför nästa vecka. Det är dock sjukt svårt att koppla bort jobbet helt när man är ledig, så det är verkligen något jag måste öva på!

3 kommentarer:

Jennie sa...

Hmmm, spännande. Gud jag skulle gärna vilja vara med och strukturera och planera. Men mitt första tips är väl att försöka låta eleverna känna sig delaktiga i planeringen. Självklart får man titta på kursplanerna och dess mål och sedan lägga upp en grovplanering men att sedan försöka förfina den tillsammans med sina elever tror jag är viktigt. Sen har jag ju en tanke om att på första lektionen få eleverna att med hjälp av ett antal frågor skriva ett personligt brev till mig för att de skall berätta vad de vill få ut av kursen... Tja...jag vet inte e säkert mycket svårare när man sitter där men bara andas och tänk på att det är detta som du längtat efter i 5 år PUSS

Emelie sa...

Hej! Jag tycker med det här med planering är svårt! Men jag har resonerat som så att bara jag vet vilka moment/teman jag vill gå igenom under hösten så ordnar det sig. Jag har skrivit ner alla veckor jag har på mig att fixa allt och typ skrivit "v.35-36 Bostad, v.37 Kläder, v.38 I affären" osv. Sen tänker jag mig att jag detaljplanerar varje vecka eller så ju.. Så jag tror inte grovplaneringen måste vara mycket mer omfattande.. I ditt fall blir det väl "v.35-39 Antiken" och så. Hah.. Jag har inte heller haft någon tid för planering! Jag fick 2 timmars introduktion första dagen och sen har det gått i ett! Men men.. Härligt att komma in i hetluften direkt ändå! Mina kollegor är kanon också fast vi är ju inte så många eftersom vi är en "egen" del av Sfi som ligger i en annan stad än övriga.. Men det funkar! Jag kan dock inte köra på samma planering som den andra läraren eftersom vi har två olika nivåer i grupperna. Fast frågar jag något så svarar hon! Det är skönt!=) kramar

anna sa...

Härligt! Jag är lite inne på Jennies linje också. Delaktighet är viktigt, ta reda på vad de gjort förut, vad de tycker om och inte gillar, och vad de skulle vilja göra. Där får du säkert en massa bra tips! Se till att de får boktipsbomba klassen med egna lästips så du får en liten pilgrimsled från ditt klassrum till bibblan! Och dra igång med ett jävla brandtal om att man måste anstränga sig för att komma nånstans i livet. Det handlar om makten att påverka sin framtid! Inga små grejer inte, men jag tror det är viktigt att ibland ställa sig frågan, eller ställa dem frågan, vad fan de gör i skolan och varför! Fortsätt uppdatera, det är skitkul att läsa! Kram!