måndag 24 augusti 2009

Full fart framåt

Det är busy busy att vara lärarinna these days... Idag har jag träffat två nya klasser: en industriklass med grabbar (och 1 tjej) och en liten miniklass på 7 elever. Oj oj oj vilka pratiga små människor... Liv i luckan var det här! Ibland blir man förvånad över hur förvirrade människor kan vara i den där åldern. Har jag också varit sån? Jag körde lite presentation av mig och dem idag, pratade om vad de läst hittills i kursen och så fick de skriva brev till mig. Jag har en mental blockering när det gäller den här Svenska B som jag tagit över i halvlek. Grr... Kommer inte till skott i planeringen eftersom jag vet hur m y c k e t som måste hinnas med på typ 9 veckor. Jaja, det löser sig sa han som sket i vasken... :) Jag tror jag drar igång med lite läsning. Jag har en härlig drygt 2 timmars lektion imorgon och har suttit ikväll och förberett inför den. Det blir en liten lek där vi repeterar medeltiden och renässansen, innan det är dags att introducera böckerna de kan välja att läsa. Tänker roffa åt mig en hög imorgon bitti. Det är härlig planering va?! Men eleverna vet ju inte att det är sista minuten... Det är bara att se jävligt strukturerad ut så ordnar allt sig. Förutom tre lektioner imorgon så tillkommer några jobbiga detaljer: jag måste gå upp klockan 05.00 och åka buss 06.15 och vara kvar i skolan till 17 eftersom det är konferens. Och missar jag 17.05-bussen måste jag vänta en bra stund och jag kan inte slå ihjäl tiden med att shoppa för jag får inte lön förrän på torsdag. Tisdagar är min nya hatadag! Hähä...

3 kommentarer:

Jennie sa...

Sista minuten planering är ju alltid kanoners. Vi gjorde en himla kul grej på Sv. B där man delades in i grupper och fick varsinn epok. Sen fick men ett tag och läsa in sig på den och sedan redovisa det viktigaste, samt dela ut ett häfte med det viktigaste. När alla redovisat och amn fått en dryg vecka på sig att repetera fick vi ett prov. Himla kul. Jag och Jonathan Swift blev såååååå tajta under den kursen

anna sa...

Jag tycker det låter precis lika galet som man förväntar sig typ... Ingen fattar att det är sista-minuten-planering! Det är ju framförandet som räknas - och det har du ju absolut inga problem med! Känns det motigt kan du ju alltid köra med skägget och svårmodsblicken från vår barnboksredovisning med Ann! :p

Emelie sa...

Jennies tips där låter ju som ett bra sätt för dig att hinna med allt på ynka 9 veckor! Kopiera hennes förslag vetja!=)