torsdag 18 december 2008

Analys pågår

Sitter och lusläser läromedlet Den levande litteraturen och häpnas över det ringa antalet kvinnliga författare. Men det är inte det som undersöks i mitt examensarbete, utan hur manliga och kvinnliga författare framställs. Det är faktiskt väldigt intressant... Att kvinnor får lite plats till förfogande visste jag innan, men det är intressant att vissa kvinnors uppväxt och liv inte alls tas upp medan vissa män beskrivs på flera sidor. Och sedan har jag lagt märke till att det skrämmande ofta beskrivs hur och när de manliga författarna dött. What's up with that? Än så länge har jag bara hittat samma information om en kvinna. Läroboksförfattaren verkar ha en hangup på döden. Nekrofil månne?

5 kommentarer:

anna sa...

Shit vad vi nästan sitter och gör samma saker! Såg du att jag mailat till dig?

anna sa...

Förresten, ska vi ta ett gemensamt shoutout och påpeka att ALLA GUBBAR SOM SKRIVER LÄROBÖCKER BORDE TÄNKA EFTER LITE FÖRST! Det gäller tanter som skriver dito böcker också. Suck!

erika sa...

Hah. Den boken tjuvade min pojkvän från vår gejmensamma gymnasieskola. Nu är den i mina ägor. Stöldgods.

erika sa...

förresten vet jag att det inte heter "gejmensamma". det bara blidde så.

Anonym sa...

hahaha stäldgods här för mig med. Förvånad någon? Nej tänkte väl det