onsdag 6 januari 2010

Grammatik in my head

Hej hopp! Jag sitter och sliter för fullt med mitt grammatikhäfte som jag använder i svenska A. Jag trodde att det skulle ta några timmar att skriva ihop lite övningar mm, men det har redan dragit ut på tiden en heeeeeeeeel del. Eleverna fick bara två ordklasser nu innan lovet, och kommer få resten av ordklasserna och lite satslösning på pränt nu när de kommer tillbaka. Man får lösa allt efter hand! Men gud vilken tid det tar att skriva ihop sitt eget material. Galet! Dock kommer det bli sjukt skönt när det är gjort. För nästa gång jag ska använda det är det bara att rota fram det. Så jag förbereder ju för mig själv. Men nu är det ju så här att jag lovat att visa eleverna att grammatik kan vara kul. Jag förstår att de inte tycker att det är superdupercoolt och intressant att jobba med en massa grammatikövningar i ett häfte. De behöver aktiveras och börja använda sina grammatikkunskaper, helst med lekar, övningar i grupp, tävlingar mm. Jag har kommit på en del men skulle behöva lite hjälp, tips, förslag! Har ni något på rak arm?

4 kommentarer:

Emelie sa...

Säljer du ditt grammatikhäfte sen när du är klar? Jag skulle lätt betala för att få ta del av det;) kram

Jennie sa...

Åh gumman...musik e ju ett bra tips...låt eleverna arbete med sångtexter. Lekar...sitta i ring och avra olika ordklasser skall ju vara roligt har jag hört av en viss Rickard räkneord hahahaha

maria sa...

spela alias me dom...

AngelWebster sa...

Men Mia... Du ger mig prestationsångest. Jag har inte ens kört någon explicit grammatik i svenska A ännu... Och egenskrivet grammatikhäfte. Shit! Jag tycker som Emelie att du också ska sälja! Starta Mias grammatikwebshop eller nåt.