söndag 1 maj 2011

Tankar kring att ta en paus från jobbet...

Min söndag är fullspäckad med diverse rättning. Jag har redan på förmiddagen hunnit beta av en hög med uppsatser och har nu tagit tag i mina två projektarbeten som ska betygsättas. Att jag kan stå ut med två kommande veckor (över-)fyllda med rättning och bedömning av diverse inlämningar, uppsatser, nationella prov, recensioner, kompletteringar mm har nog att göra med att jag inte kommer behöva rätta en endaste liten text på över ett år! Fy fasen vad gött! Rättning tillhör faktiskt, tillsammans med diverse tråkiga möten, den värsta delen av mitt jobb. Så det är inget jag kommer sakna direkt! Men nu har det så smått börjat komma ifatt mig att jag om två veckor ska packa ihop mina pinaler på jobbet och inte vara läraren Mia på en väldigt lång tid. Det känns otroligt svårt att greppa, eftersom ju jobbet är en stor del av ens liv (på gott och ont). Jag undrar just nu hur det kommer vara möjligt att hinna klart till fredagen den 13e maj, eftersom jag samtidigt som jag har lektioner som vanligt ska hinna med överlämningar till vikarierna, rätta klart, fixa klart betygsunderlaget, packa ihop allt på mitt skrivbord och förhoppningsvis i samband med detta rensa ut en hel del... Men jag försöker ta en sak i taget och en dag i taget, och påminner mig själv om att a n d a s ibland också. Lönen för dessa sista veckors stress kommer ju snart! Innan bebis behagar anlända har jag stora planer på att ligga i soffan och äta choklad, fylla frysen med hembakat, läsa böcker och tidningar, kolla på dåliga tv-program, vara ute i det fina vårvädret och bara njuta lite grann av livet.

Saker jag inte kommer sakna:
- tidiga bussturer
- rättning
- stress över allt man inte hinner
- elever som inte gör det de ska, när de ska
- när kollegor inte gör det de ska och jag istället behöver göra det
- känslan av att inte räcka till för alla elever
- det äckliga kaffet i lärarrummet
- att missa bussen och behöva vänta på nästa
- de eviga promenaderna mellan de två skolorna där jag undervisar
- att alltid ha jobb med mig hem, vilket innebär att även om man är ledig iaf en dag på helgen så känner man lukten av den där rättningshögen...
- skolmaten
- mail från otrevliga föräldrar

Saker jag kommer sakna:
- mina kollegor
- känslan av att ha ett väldigt viktigt jobb, som jag faktiskt är bra på
- mina elever, som man hinner komma väldigt nära
- nyss nämnda elevers helt otroliga och oväntade kommentarer som gör att man brister ut i asgarv några gånger i veckan
- fikastunderna på jobbet
- känslan när man faktiskt har betat av något jobbigt och känner sig nöjd!

OK, duty calls... Later!

Inga kommentarer: