onsdag 24 mars 2010

En vanlig dag på jobbet

7.20 anländer till skolan
7.23 startar upp datorn och hänger av mig ytterkläderna
7.26 intar något slags mellanmål
7.35 dubbelkollar planeringen så att jag vet vad jag ska göra på första lektionen
7.40 hastar in till arbetsrummet bredvid mitt och roffar åt mig ett urval av engelska böcker, som jag ska tipsa eleverna om
7.50 springer ner till lärarrummet (3 trappor) och går på toa
7.55 plockar på mig pärm, pennfack, böcker, cd-spelare, cd-skiva, uppkopierat material och beger mig till klassrummet
8.00 nu har en trogen skara elever anlänt och inom några minuter så sitter faktiskt alla i sina bänkar
8.05 meddelar en elev att han 8.20 måste svara i sin mobil när vårdcentralen ringer, samtidigt som jag får rapport om att en annan elev kommer sent pga sent tåg, detta är lite oroande
eftersom vi ska ha hörförståelseprov
8.15 har jag delat ut allt material, fått tekniken att funka och instruerat hur allt ska gå till. En elev ber att jag förklarar en gång till, på svenska.
8.20-8.40 pågår hörförståelsen. Det är många allvarliga ansikten och några nervösa. En kille vinkar mig till sig och säger att han inte fattar någonting. Jag uppmuntrar honom att försöka iaf.
8.25 ringer mycket riktigt elevens telefon och han går ut och pratar med vårdcentralen
8.30 anländer kvinnlig elev (hon som åker tåg) och får kasta sig in i hörförståelsen
8.40 insamling av papper
8.42 förklarar jag att det är dags att läsa en bok på engelskan och jag tipsar om de jag tagit med mig
8.45 rusning fram till katedern för att få tag i den boken som eleverna spanat in
8.55 lektionen avslutas
9.00 efter att jag dumpat av alla grejer på mitt skrivbord beger jag mig ner mot lärarrummet igen (3 trappor ner) och hämtar en stor kopp kaffe
9.05 är jag på plats igen, plockar undan lite, lämnar böcker i arbetsrummet bredvid, kollar mailen
9.15 gör de sista ändringarna på engelska a-provet som jag ansvarar för, mailar ut till kollegor och skriver ut ett ex till mig själv, som läggs i "Att kopiera"-högen
9.30 letar upp dikter av Sapfo, kopierar upp dessa, skriver ihop en diktanalysmall och diskussionsfrågor till dikterna. Lägger även detta i "Att kopiera"-högen
10.00 en snabb kopp kaffe med Sara i lärarrummet (3 trappor). Till det serveras en banan och avhandling av gårdagskvällens tv-program
10.15 back to work och dags att kopiera (3 trappor upp och 3 trappor ner) i kopieringsrummet, där de grymma kopieringsmaskinerna finns
10.35 går återigen 3 trappor upp till arbetsrummet och sitter och jobbar med rättning, att skriva in resultat i min pärm, planering av eng a, läser igenom underlaget till kursprovet i svenska a, pratar lite skit
11.30 är det lunch med några kollegor
11.40 sticker några elever i huvudet i lärarmatsalen och frågar om vi ska titta på film idag. Svaret är nej.
12.00 springer på en elev i korridoren som jag påminner om att jag fixat extra stöd till i engelskan, och att det är lektion i eftermiddag
12.05 springer på en annan elev som vill prata om en film jag visade på engelskan i höstas, som han köpt och tittat på många gånger hemma
12.10 förbereder det sista inför lektionen
12.25 kommer en kollega och frågar om jag hinner genomföra en enkätundersökning med klassen på nästa lektion. ok då.
12.30 lektion igen, denna gången svenska a. Större delen av klassen anländer utan att tagit med sig varken penna, böcker eller annat material, då de hört att vi skulle kolla på film. Suck och stön
när fröken skickar ner dem till skåpen igen
12.35 är de flesta på plats, med material och jag försöker ta reda på vem som sprider dessa falska film-rykten. En manlig elev utses till syndabock.
12.40 berättar jag att ju mer effektivt eleverna jobbar, desto snarare får de titta på filmen. Vi ska ha hunnit med en del uppgifter innan det är dags för filmtittning.
12.45-12.55 fylls enkäterna i
12.55 undrar eleverna varför de skulle fylla i enkäterna
13.00 förklarar jag vad dagens uppgift går ut på: att läsa tre dikter av Sapfo och i grupp diskutera dem. De får arbeta på valfritt ställe och får 30 minuter på sig. Fyra av fem grupper väljer att vara kvar i klassrummet.
13.05-13.30 går jag runt i klassrummet och lyssnar på diskussionerna. En del fattar ingenting, en del lyckas formulera sig riktigt smart om berättarröster, vilka personer som är närvarande, symboler mm. En elev vill fortsätta att prata om filmen vi såg på engelskan i höstas, och jag lyssnar en stund på hans förklaring av sin favoritscen.
13.30 börjar genomgången av vad de diskuterat
13.40 kommer den femte gruppen, som upplevt att biblioteket ligger i en annan tidszon
13.43 pratar vi om huruvida eleverna känner igen sig i Sapfos beskrivning av hur det är att vara kär. En manlig elev håller inte alls med, men ångrar sig sedan att han yttrar sig eftersom jag självklart ställer följdfrågor. Hur känns det då?!
13.49 inser jag att vi inte hunnit gå igenom allt, men att de ändå överraskat mig med sina kloka tolkningar
13.50 är lektionen slut
13.57 har jag samlat ihop alla papper och beger mig mot arbetsrummet igen, där jag förbereder inför morgondagens engelsklektion, skriver ut dagordning till eftermiddagens möte, sorterar in papper i pärmar (läs högar) mm
14.40 knackar det på dörren och några elever undrar om de kan få vara lediga från fredagens engelsklektion. Jag hänvisar till deras mentor.
14.50 beger jag mig till lärarrummet igen (3 trappor ner) för att återigen hämta kaffe (ständigt detta kaffe!) och traskar upp (2 trappor) till mötet med arbetslaget. Det bjuds på kakor! Vi pratar om programmets framtid inför GY11, bråket som skedde förra veckan, önskemål inför höstterminens kurser mm.
16.40 avslutas mötet och jag rusar upp till mitt skrivbord igen, kastar pärm mm på skrivbordet, stänger av datorn, dubbelkollar att jag planerat allt inför morgondagen, packar väskan, kastar på mig ytterkläderna och rusar 3 trappor ner och småspringer till stationen. Jag hinner med 17.05-bussen, sätter hörlurarna i öronen, läser några sidor och slocknar sedan.
18.00 är jag hemma, lite lagom trött efter arbetsdagen.

Av denna redovisning drar jag följande slutsatser: jag går mycket i trappor, jag dricker mycket kaffe, jag är bra på att göra många saker samtidigt och har börjat acceptera att man aldrig hinner fullfölja något och att det aldrig blir som man tänkt sig. Men jag gillar mitt jobb!

3 kommentarer:

AngelWebster sa...

Fasen vad produktiv du är Mia!!! Jamen du, är det inte så egentligen att hela den offentliga sektorn är ett j-vligt gnälligt pack? I vilket fall som helst dör jag hellre än att bli sådan! Snart påsklov! Har ni också vecka 14? Har för mig att Växjö hade en vecka tidigare förra året...

Jennie sa...

Oj oj oj det låter underbart (faktiskt!) jag längtar efter helgen...skall bli sjuuuuukt trevlig vad skall vi ta med oss?

Kakan sa...

Mia! Jag blev stressad av ditt blogginlägg =) jag känner igen mig massor. Det är precis SÅ en lärare har det nästan varje dag. Grym beskrivning. Du är duktig du! Ses vi i påsk? Kram Karin