onsdag 3 mars 2010

Det har vänt!

I morse klockan 06 kunde man se en stark sol strax över trädtopparna och under morgonpromenaden från stationen till skolan kl 7.15 värmdes kinderna av en stark vintersol. Helt jävla underbart! Vinden har vänt (det brinner i min hårpermanent) och våren närmar sig sakta, sakta... Dessa tidiga vårkänslor spred sig till tjattriga och energiska kids på morgonlektionen, men de lyckades hålla ut i hela 50 minuter. Lektionen ägnades åt grammatikgenomgång, frökens prisande av Starbucks och deras Strawberry Frappuchino (realia?) och annat snack. Jag har suttit och planerat lite långsiktigt i mina kurser och inser att den här terminen kommer gå galet fort. Det känns som att jag har massvis med idéer och veckorna bara flyger fram. Men nu är iaf Antiken-temat igång och jag är väldigt spänd på att se hur det fortgår. Min powerpoint (som jag bara hunnit börja gå igenom pga diverse tekniska problem - alltid!) verkade fånga kidsens intresse något. I den åldern räcker det att det är något som rör sig på en skärm. Båda engelskkurserna är planerade flera veckor framåt och det är gytt. Lite tråkigt är det dock att det är sådan stress att hinna gå igenom ett visst antal texter inför det gemensamma provet. Vi har idag läst en text om en ung man som blivit oskyldigt dömd till döden och detta ämne intresserar dem mycket. Man hade ju kunnat spinna vidare på detta och gjort debatter, kollat på film mm (Dead man walking, The Green Mile), men nu känner jag att vi måste hasta vidare. Gillar inte att vara så styrd, och det är ju inte heller meningen med tanke på kursplaner mm... Får ta upp detta på någon utvärdering. Men det är väl inte meningen att fokusera på kvantitet på bekostnad av eleverna intresse och behov av en viss arbetstakt...?! Får köra på ett annat system nästa termin... Det är väl fröjden men mitt jobb: att man kan göra om och förbättra. Tjing!

3 kommentarer:

Jennie sa...

JA ÅHHH JA vad jag längtar till att komma ut på riktigt

Emelie sa...

Hej! Så roligt att läsa om andra lärares erfarenheter i klassrummet=) Har du fått fast tjänst på skolan nu eller är det vikariat? Med tanke på att du ska jobba nästa termin också tänkte jag.. kram Emelie

Emelie sa...

Ja men då får vi hoppas att du får fortsätta lite till! Finns det inga tjänster i Ljungby? Jag tycker att de ofta har tjänster ute..

Jag har fått fast i Värnamo! Det känns himla bra för i Växjö är det ju skitsvårt att få in en fot och lyckas få fast.. Så vi får väl se vad som händer!=)